Inowrocław: nowe organy u św. Józefa

Prymas Polski abp Wojciech Polak poświęcił w pierwszą niedzielę Adwentu 28 listopada nowe organy w kościele pw. św. Józefa w Inowrocławiu. „Tam, gdzie człowiek wysławia Boga, samo słowo nie wystarcza” – mówił w homilii Mszy św. dziękczynnej. 

Poświęcone organy zostały zbudowane przez jedną z renomowanych firm holenderskich. Powstały w 1963 roku i składają się z 2430 piszczałek, które swoją budową i formą przywodzą na myśl instrumenty z czasów baroku. Inowrocławska parafia pw. św. Józefa sprowadziła je z jednej z zamkniętych parafii holenderskich z południa Utrechtu. Wielkim wyzwaniem dla osób zajmujących się ich montażem w nowym miejscu było to, że poprzedni kościół, w którym się znajdowały, był o połowę mniejszy i miał zupełnie inną akustykę. W związku z tak znaczącymi różnicami konieczne było całkowite przestrojenie instrumentu, aby jego dźwięk odpowiadał nowym wymaganiom. Dzięki żmudnej pracy udało się osiągnąć zadawalające wyniki – uzyskano brzmienie spokojne, głębokie i ciepłe, zachęcające do zadumy i rozmyślań. Podczas poświęcenia instrumentu metropolita gnieźnieński podziękował wszystkim zaangażowanym w to piękne dzieło. Jak zaznaczył, muzyka organowa najlepiej wyraża dostojność uwielbienia Boga i wznosi ludzkie serca i myśli ku Niemu.

Po uroczystym poświęceniu organów rozpoczął się koncert muzyki sakralnej, podczas którego zaprezentowano możliwości nowego instrumentu. Występy podzielono na trzy części. Podczas pierwszej rozbrzmiały utwory organowe Johanna Sebastiana Bacha, Eugene’a Gigouta oraz Charlesa M. Widora w wykonaniu Tomasza Nowaka. W drugiej części zaprezentowano repertuar współczesny między innymi „Lacrimosę” autorstwa  Aleksandry Brejzy oraz „Tota pulchra es Maria” i „Diffusa est Gratia” Marcina Kopczyńskiego oraz utwory „Ave Maria” i „Magnificat”, które wykonali Aleksandra Brejza i Marcin Kopczyński na organach oraz Kornelia Wojnarowska partie solowe. W trzeciej części koncertu wystąpił chór Halka pod dyrekcją Waldemara Szafrańskiego. W tej części zabrzmiały między innymi „Misericordias Domini” autorstwa Henryka Botora, „Alleluja. Chwalcie Pana, psalm CXVII” Wacława z Szamotuł i „Ave Maria” Tomasa Luisa de Victorii. Za obecność artystom i słuchaczom dziękował wicedziekan inowrocławski i proboszcz parafii ks. Radosław Orchowicz.

Po zakończeniu koncertu rozpoczęła się Msza św. dziękczynna pod przewodnictwem i z homilią abp. Wojciecha Polaka. W słowie skierowanym do wiernych prymas przywołał myśl papieża Benedykta XVI, który w swoich wykładach o liturgii zauważył, że liturgia i muzyka były od samego początku z sobą powiązane. „Tam, gdzie człowiek wysławia Boga, samo słowo nie wystarcza. Rozmowa z Bogiem przekracza granice ludzkiej mowy. Dlatego już z samej swojej istoty zawsze przyzywała ona na pomoc muzykę, śpiew i głosy stworzenia wyrażone przez dźwięki instrumentów. Wysławianie Boga nie jest bowiem domeną tylko samego człowieka. Służba Boża jest włączeniem się w to, o czym mówią wszystkie rzeczy” – cytował prymas zaznaczając, że nie chodzi jednak o jakąkolwiek muzykę i śpiew. Pierwszeństwo przypada muzyce organowej. To ona bowiem – jak mówił wspomniany już kardynał Ratzinger – prawdziwe podnosi na wyżyny Boga. Święty papież Grzegorz Wielki tłumaczył zaś, że przez nią wszechmocny Pan znajduje dostęp do serca, tak że wlewa w nasłuchujący umysł tajemnice przepowiedni czy łaskę skruchy.

Marcin Królak
Fot. M. Królak. FB parafia pw. św. Józefa w Inowrocławiu