Gniezno: Niedziela Palmowa

„Nie jesteśmy sami w tym, co dzieje się w nas i wokół nas. Jezus idzie pierwszy, jest przed nami, to On nam przewodzi” – mówił w Niedzielę Palmową w Gnieźnie bp Radosław Orchowicz. Niedziela Palmowa rozpoczyna w Kościele katolickim obchody Wielkiego Tygodnia. 

Biskup pomocniczy gnieźnieński przewodniczył przedpołudniowej Mszy św. w katedrze gnieźnieńskiej. W krótkim słowie, nawiązując do przywoływanego dziś w czytaniach wjazdu Jezusa do Jerozolimy, zauważył, że szedł On zawsze pierwszy – wtedy, gdy wołano hosanna i wtedy, gdy krzyczano: ukrzyżuj!

„Nie jest Mu obca żadna ludzka droga, ani droga chwały i radości, ani droga trudu i cierpienia. Jezus wchodzi w każdą naszą rzeczywistość, w każde nasze dziś, przynosząc nam nadzieję” – podkreślił bp Orchowicz.

Przyznał również, że właśnie teraz tej nadziei i obecności Jezusa szczególnie potrzebujemy. Potrzebujemy świadomości, że „na drogach tego świata, w tym wszystkim, co przeżywamy, co dzieje się w nas i wokół nas, nie jesteśmy pozostawieni samym sobie”.

„Potrzebujemy świadomości, że to nie jest tylko nasze zmaganie, że przed nami idzie Jezus” – podkreślił bo Orchowicz.

„On nie wchodzi w nasze życie przemocą, ale jako cierpiący sługa Jahwe, pokorny, odrzucony, wzgardzony, posłuszny aż do końca. On zawsze jest pierwszy na drogach tego świata, na drodze naszego życia i prowadzi nas do celu, jakim jest dom Ojca. Wszystko zrobi, by nas tam doprowadzić. Cóż nam pozostaje? Co możemy powiedzieć dziś, w Niedzielę Palmową, na początku Wielkiego Tygodnia? Panie, ruszamy z Tobą” – mówił na koniec biskup pomocniczy gnieźnieński.

Niedziela Palmowa rozpoczyna w Kościele katolickim obchody Wielkiego Tygodnia. Tego dnia liturgia przypomina o uroczystym wjeździe Jezusa do Jerozolimy. Jak podają Ewangeliści, zgromadzone wówczas tłumy witały Syna Bożego rzucając przed Nim płaszcze, gałązki oliwne, palmowe i wołając: „Hosanna Synowi Dawida: błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie”.

W te szczególne dni chrześcijańskie tajemnice wiary przenikają się wzajemnie. Chwała i radość tworzą nierozdzielną całość z cierpieniem. W męce zapowiedziane jest zmartwychwstanie i zbawienie. Udział w liturgii Niedzieli Palmowej oznacza więc zgodę na krzyż, cierpienie z Chrystusem oraz na taką, a nie inną drogę życia.

Obrzędy liturgiczne Wielkiego Tygodnia są skomponowane w taki sposób, aby ułatwić odtworzenie wydarzeń związanych bezpośrednio z tajemnicą odkupienia rodzaju ludzkiego i jednocześnie pobudzić nas do refleksji i wdzięczności, doprowadzić do pojednania z Bogiem w sakramencie pokuty, odnowić w Kościele pierwotną gorliwość w służbie Bożej.

B. Kruszyk KAI
Fot. J. Andrzejewski
10 kwietnia 2022