Prymas podczas Sesji Formatorów Seminaryjnych

„Etap propedeutyczny ukierunkowany jest na kształtowanie osobowej relacji wiary wychowanka z Bogiem, w dynamice słowa Bożego i sakramentów” – mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak 7 lutego na rozpoczęcie trzydniowej Sesji Formatorów Seminaryjnych, która odbywa się pod patronatem Komisji Duchowieństwa KEP w Kaliszu. Główny temat obrad to „Organizacja etapu propedeutycznego formacji seminaryjnej”.

W homilii Prymas Polski podkreślał, że zasady formacji kapłańskiej w Polsce, czyli „Droga formacji prezbiterów w Polsce” jasno wskazują, że „wszystkie etapy formacji podstawowej wychowują do ciągłego bycia w drodze z Jezusem w postawach wiary i nawracania się, także w doświadczeniach słabości, strat, niemocy czy bezradności”.

„Wiele razy wspomniany dokument odwołuje się więc wprost do doświadczenia pierwszych uczniów Jezusa. Tak dzieje się i tak być powinno – jak czytamy – na wszystkich etapach formacji seminaryjnej, włączenie z etapem propedeutycznym. Fundamentalnym bowiem przedmiotem rozeznania na tym etapie ma być relacja wychowanka z Osobą Jezusa, a zatem ciągłe poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy Chrystus jest Tym, który motywuje i dynamizuje drogę życia kandydata do prezbiteratu?” – zaznaczył przewodniczący Komisji Duchowieństwa Konferencji Episkopatu Polski.

Odwołując się do dzisiejszej Ewangelii według świętego Marka wskazał, że ukazuje ona drogę formacji „dla każdego, kto chce się nawrócić i uwierzyć w Ewangelię”.

„W ten sposób Jezus wybierając Dwunastu, bierze za nich konkretną odpowiedzialność. Widzimy też, jak to konkretnie czyni. Nie oszczędzając im trudności czy napięć, nie bojąc się i nie unikając rodzących się w nich pytań, nie chroniąc ich przed konfrontacją czy odrzuceniem ze strony ludzi, sam kształtuje ich i ich wychowuje. To doświadczenie „pierwszych uczniów Jezusa”, o którym opowiada nam święty Marek, zachwyca swoją głębią i konkretnością. Można powiedzieć, że oddaje w sposób wręcz przykładowy wewnętrzne zmagania powołanych”– stwierdził hierarcha.

Prymas Polski zaznaczył, że pierwsi uczniowie Jezusa, ukształtowani jak zaświadcza Ewangelista Marek, cierpliwie przez Niego, mogli niewątpliwie, przezwyciężywszy kryzysy, a nawet wstyd opuszczenia Go i ucieczki spod krzyża, odnaleźć wciąż w Nim siłę i moc do takiego życia.

„Poprzez czas i dynamikę okresu propedeutycznego ma stać się to udziałem powoływanych dziś przez Jezusa ludzi. Dlatego etap propedeutyczny – jak nam wskazuje Droga formacji prezbiterów w Polsce – ukierunkowany jest przede wszystkim na kształtowanie osobowej relacji wiary wychowanka z Bogiem, w dynamice słowa Bożego i sakramentów, z doświadczeniem Kościoła jako wspólnoty odkupionych grzeszników” – akcentował Prymas.

Wyraził też nadzieję, że rozpoczynająca się sesja przyniesie oczekiwane owoce. „Cieszę się, że w tych dniach będziemy mogli jeszcze raz to wspólnie dostrzec. Tak bowiem odczytuję rozpoczynającą się sesję i tak też życzę, aby ona wszystkim nam, którzy podejmujemy dziś trud towarzyszenia powołanym, w tym właśnie, w uchwyceniu i osiągnięciu tego przecież zasadniczego celu, nam dopomogła” – powiedział abp Wojciech Polak.

Wieczorem tego dnia odbyły się dwie debaty. Wprowadzenie do pierwszej debaty nt. „Podstawowe założenia dotyczące organizacji etapu propedeutycznego w ośrodkach diecezjalnych, międzydiecezjalnych i regionalnych” wygłosi ks. Rafał Borkowy, prefekt etapu propedeutycznego WŚSD w Katowicach. Temat drugiej debaty to „Specyfika programu wychowawczego na etapie propedeutycznym”. Wprowadzenia w temat dokonał ks. Tomasz Trzaskawka, sekretarz Zespołu ds. wprowadzenia dokumentu „Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia”.

Począwszy od roku formacyjnego 2021/2022 kandydaci do kapłaństwa z archidiecezji gnieźnieńskiej i poznańskiej oraz z diecezji kaliskiej odbywają tzw. etap propedeutyczny w budynku seminarium duchownego w Kaliszu.

Ewa Kotowska-Rasiak/KAI

7 lutego 2022