
Tak mówi AMEN – drugi wykład w CEF
„Tak mówi AMEN . Wierność Boga fundamentem niezawodnej nadziei” – drugi z cyklu jubileuszowych wykładów odbył się 6 listopada w Centrum Edukacyjno-Formacyjnym w Gnieźnie. Ze słuchaczami spotkał się biblista, moderator Dzieła Biblijnego Archidiecezji Gnieźnieńskiej ks. prof. UAM Paweł Podeszwa.
Zapraszamy do zapoznania się ze skrótem wykładu
Hasło zbliżającego się Jubileuszu brzmi: Pielgrzymi nadziei. Stawiamy pytania: jakiej nadziei? Co jest jej przedmiotem? Papież Franciszek przekonuje nas za św. Pawłem, że jest to nadzieja, która nie zawodzi (Rz 5,5) i zachęca, aby Jubileusz stał się dla wszystkich okazją do ożywienia właśnie takiej nadziei. Papież zwraca także uwagę, że Słowo Boże pomaga nam znaleźć ku temu powody. Pytamy zatem w wykładzie: dlaczego nasza nadzieja nie sprawia zawodu? Już Apostoł odpowiada, że „nadzieja zawieść nie może, ponieważ miłość Boża rozlana jest w sercach naszych przez Ducha Świętego, który został nam dany” (Rz 5,5), dlatego mocą Ducha Świętego jesteśmy „bogaci w nadzieję” (Rz 15,13). Sam Bóg jest zatem Źródłem i Dawcą nadziei, dlatego jest ona niezawodna. Wyraża to jedno z imion (przymiotów) Boga, który jeden raz w Starym Testamencie określony został jako AMEN. U proroka Izajasza (65,16) czytamy: „Kto w kraju zechce cię pobłogosławić, wypowie swe błogosławieństwo przez Boga prawdy (AMEN). Kto w kraju będzie przysięgał, przysięgać będzie na Boga wiernego (AMEN). Przekład grecki (LXX) dwukrotnie tłumaczy to imię Boga jako „prawdziwy”, zaś Hieronim w Wulgacie jako „Bóg amen”.
Przymiotnik/rzeczownik „amen” w języku hebrajskim pochodzi od rdzenia czasownika oznaczającego „być mocny, pewny, niezawodny” to znaczy „godny wiary, zaufania” i przyjmuje kilka znaczeń, przede wszystkim wyraża zgodę na rozwój wypadków, które będą zależeć od Boga (Jr 11,5): „niech tak się stanie”, „tak jest”. Pozostaje także znaną formułą liturgiczną potwierdzającą chwałę Boga (Ps 41,13): „doprawdy”, „rzeczywiście”, „faktycznie”, „potwierdzam”. U Izajasza Bóg AMEN potwierdza błogosławieństwo oraz przysięgę, dlatego są one pewne, mocne, silne, niezawodne, przeznaczone do oczywistego, faktycznego spełnienia. Bóg jest AMEN to znaczy prawdomówny, wierny, godny zaufania, wiarygodny.
W Liście do Kościoła w Laodycei Jezus przedstawia się w następujący sposób: „Tak mówi: AMEN, Świadek wierny i prawdziwy (prawdomówny)” (Ap 3,14). Oznacza to najpierw, że Jezus jest Bogiem (BÓG AMEN = JEZUS AMEN) i jak Bóg Starego Testamentu także On jest wierny, niezawodny, prawdziwy, prawdomówny, wiarygodny, a Jego słowa („tak mówi”) wierne, prawdziwe, niezawodne i skuteczne, wiarygodne. Jezus jest definitywnym (ostatecznym) AMEN, to jest Słowem Boga do ludzkości, ponieważ jest On pełnią Jego objawienia („pełnia prawdy”). W nim urzeczywistniają się i wypełniają się wszelkich obietnice Boga z przeszłości, ale jest także gwarantem wypełnienia się obietnic Boga teraz i w przyszłości (2 Kor 1,19-20), Skoro On jest AMEN – wszystko, co mówi Bóg/Jezus jest prawdą, dlatego można całkowicie polegać na jego słowach i ufać Jego obietnicom, ponieważ są prawdziwe ponad wszelką wątpliwość, dlatego w Ap 3,14 określa się także jako „Świadek wierny i prawdziwy”.
Odpowiadając na postawione pytanie, „nadzieja jest niezawodna”, gdyż gwarantem jest wypełnienia jest wierność Boga. Zatem, jak zachęca autor Listu do Hebrajczyków (10,23),: „Trzymajmy się niewzruszenie nadziei, którą wyznajemy, bo godny jest zaufania Ten, który dał obietnicę”. Ponieważ wierny Bóg wypełnił i wypełnia wszelkie obietnice, wiernie spełni obietnice, będące przedmiotem naszej nadziei, dlatego nie może ona zawieść. Stąd „błogosławiony mąż, który pokłada ufność w Panu, i Pan jest jego nadzieją” (Jr 17,7). Bogaci w niezawodną nadzieję (Rz 15,13) bądźmy zatem jej niestrudzonymi pielgrzymami i przekonywającymi świadkami.
APENDIKS
AMEN = „A” „MEN”
„MEN” – imię anatolijskiego bóstwa, znanego we Frygii (Laodycea)
Chrystus nazywa siebie A-MEN („Nie MEN”).
Tym określeniem uzmysławia chrześcijanom w Laodycei, że nie jest Menem, choć tak próbują na Niego patrzeć. Nie jest częścią pogańskiego panteonu, nie jest bożkiem bezsilnym wobec świata i jego problemów, nie jest ludzkim wymysłem. W przeciwieństwie do bożka Mena i jemu podobnych jest prawdziwym Bogiem, jest „Tym, Który jest” (Wj 3,14), Bogiem niezawodnej nadziei.
AMEN