Wągrowiec: obrazy po renowacji

Trzy obrazy z XVI-wiecznego ołtarza bocznego pw. Matki Bożej Różańcowej z kościoła farnego pw. św. Jakuba Apostoła w Wągrowcu  to kolejne obiekty, przy których przeprowadzono w tym roku prace konserwatorskie i restauratorskie przy wsparciu finansowym Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Pierwszy z nich, znajdujący się w kwaterze głównej nastawy ołtarzowej to przedstawienie Matki Bożej Różańcowej ze św. Dominikiem. Obiekt datujemy na 1 poł. XVII w., autor nieznany. Wykonano go w technice olejnej na płótnie przyklejonym do drewnianego podobrazia. Dwa kolejne to wizerunki św. Wojciecha oraz św. Stanisława w kwaterach bocznych. Powstały ok. 1590-1595 r., a ich autorem prawdopodobnie jest Mateusz Kossior z Poznania. Namalowano je również w technice olejnej, bezpośrednio na podobraziach drewnianych. Obraz Matki Bożej Różańcowej w centrum retabulum jest najpewniej wtórny.

Rozpoczęcie prac poprzedziło pobranie próbek do badań konserwatorskich. Następnie wszystkie obiekty poddano oczyszczeniu, usunięciu wtórnego werniksu oraz wtórnie założonych kitów. Płótno obrazu Matki Bożej Różańcowej oddzielono od drewnianego podobrazia. Uwidoczniło to liczne ubytki w płótnie oraz liczne ślady po żerowaniu drewnojadów w strukturze podobrazia. Obraz poddano ponownej konsolidacji na stole dublażowym, jednocześnie prostując go. Wykonano reparacje lokalne płótna. Lico obrazu zawerniksowano, uzupełniono ubytki zaprawy, odtworzono siatkę spękań i duktów pędzla, wykonano retusze oraz złocenia. Ostatecznie lico obrazu zabezpieczono błyszczącym werniksem końcowym. Konserwacji poddano również podobrazie drewniane. Prace przy obrazach św. Wojciecha oraz św. Stanisława różniły się w niektórych aspektach ze względu na ich wykonanie na desce. Między innymi umieszczono je w komorze wilgotnościowej i przeprowadzono zabieg prostowania, usunięto wtórnie nałożone na łączenia desek pasy płótna oraz pakuł. Warstwy malarskie poddano zabiegom analogicznym do tych przeprowadzonych przy obrazie Matki Bożej Różańcowej.

Konserwacja i restauracja obrazów stanowiły I etap zaplanowanych prac przy ołtarzu.

źródło: Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków
10 grudnia 2021