Wielka tajemnica wiary

Wraz z Adwentem wchodzimy w nowy rok liturgiczny i rozpoczynamy realizację kolejnego trzyletniego programu duszpasterskiego, który po poprzednich edycjach skoncentrowanych na sakramentach chrztu i bierzmowania, podejmuje temat Eucharystii będącej centrum życia, wiary i modlitwy Kościoła.

W kolejnych trzech latach towarzyszyć nam będą hasła i motta biblijne: Wielka tajemnica wiary – „(…) abyście uwierzyli w Tego, którego [Bóg] posłał” J 6,29; Zgromadzeni na świętej wieczerzy – „(…) Ojciec mój da wam prawdziwy chleb z nieba” J 6,32; Posłani w pokoju Chrystusa – „ten, kto mnie spożywa, będzie żył przeze Mnie” J 6,57. Wraz z pierwszą niedzielą Adwentu (1 grudnia) wchodzimy więc w pierwszą część tego swoistego tryptyku, którego celem jest odnowienie świadomości daru Eucharystii. W niej bowiem – jak napisał papież Franciszek w swojej pierwsze encyklice Lumen fidei (łac. Światło wiary) – „krzyżują się dwie osie, na których wspiera się wiara. Z jednej strony na osi historii Eucharystia jest aktem pamięci, aktualizacją tajemnicy, w której przeszłość, jako wydarzenie śmierci i zmartwychwstania, ukazuje swą zdolność otwarcia na przyszłość, antycypowania ostatecznej pełni. Z drugiej strony, jest tu również oś biegnąca od świata widzialnego ku niewidzialnemu. W Eucharystii uczymy się dostrzegać głębię rzeczywistości. Chleb i wino przemieniają się w ciało i krew Chrystusa, który uobecnia się w swej paschalnej drodze do Ojca: ten dynamizm wprowadza nas z ciałem  i duszą w dążenie całego stworzenia ku swej pełni w Bogu”. Innymi słowy, im żywsza jest nasza wiara eucharystyczna, tym głębsze jest nasze uczestnictwo w życiu Kościoła.

Jak wszystkie poprzednie także i nowy rok duszpasterski będzie miał swoje symbole. Wybrano na nie mąkę pszenną i wino gronowe, jako naturalne i pierwsze znaki Eucharystii. Analogicznie do poprzednich lat wskazane zostały także konkretne cele: formacyjny, a więc głębsze poznanie wartości i znaczenia Eucharystii, inicjacyjny, czyli odnowa życia eucharystycznego, ewangelizacyjny – zachęta do uczestnictwa w Mszy św. i adoracji eucharystycznej oraz społeczny – nie deklarowana, ale wyrażająca się w działaniu miłość bliźniego. Niedzielna Eucharystia powinna być bowiem źródłem eucharystycznego stylu życia, którego wyrazem jest gest dzielenia się (łamanie chleba) oraz gest służby (umywanie nóg). Od urzeczywistnia tego stylu życia, od uczestnictwa wiernych w Eucharystii – jak powiedział przewodniczący Komisji Duszpasterstwa KEP abp Wiktor Skworc – zależą losy Kościoła.

1 grudnia 2019