WIELKI post: skupienie organistów
W poniedziałek po pierwszej niedzieli Wielkiego Postu w Prymasowskim Wyższym Seminarium Duchownym w Gnieźnie odbył się wielkopostny dzień skupienia dla organistów. W spotkaniu wzięło udział ponad czterdziestu muzyków z archidiecezji gnieźnieńskiej.
Na zaproszenie ks. kan. Dariusza Sobczaka, przewodniczącego Komisji ds. Śpiewu, Muzyki Kościelnej i Służby Liturgicznej, zamyślenie wielkopostne poprowadził ks. kan. Józef Warczak, proboszcz parafii pw. św. Doroty w Strzałkowie. Wybór był nieprzypadkowy kapłan jest bowiem synem organisty. Rekolekcjonista oparł swoje rozważania na „Pasji wg św. Mateusza” J.S. Bacha, uwypuklając przewijający się w niej temat melodyczny chorału, do którego polskie słowa napisał Stefan Stuligrosz: „To ja Twym sędzią byłem, wśród tłumu stałem tam. Ukrzyżuj! – ja wołałem i krzyż Twój zbiłem sam. Lecz Tyś mnie nie odtrącił…”
Ten przejmujący tekst włożony w usta Szymona Piotra, który zaparł się Jezusa, posłużył do głębszego spojrzenia na kilka postaci uczestniczących w męce Jezusa Chrystusa – Piotra, Piłata, Barabasza, Marii Magdaleny, Claudii Proculi – żona Piłata, Weroniki i Maryi. Postaci biblijne, w których możemy odnaleźć cząstkę siebie, zostały także przez rekolekcjonistę odniesione do współczesnych zachowań ludzkich, postaw czy nurtów, jak również powiązane z głęboką symboliką i teologią pieśni liturgicznych oraz wielkich kompozycji religijnych.
W dniu skupienia uczestniczyło 41 organistów z: Gniezna, Inowrocławia, Wrześni, Żnina, Murowanej Gośliny, Strzyżewa Kościelnego, Strzałkowa, Kiszkowa, Wilczyna, Słupcy, Stawu, Zdziechowej, Rojewa, Brudzewa, Polanowic, Chodzieży, Margonina, Opatówka, Pawłowa, Wągrowca, Lisewa, Złotnik Kujawskich, Barcina, Trzemeszna, Mielżyna, Mogilna, Gębic, Łubowa, Żabiczyna. W sprawowaniu sakramentu pokuty służył długoletni dyrektor muzyki ks. kan. Ryszard Figiel, który również koncelebrował wieczorną Eucharystię. Modlitwa i zamyślenie było połączone z warsztatami muzycznymi, które prowadził ks. Dariusz Sobczak, wyjaśniając podstawy semiologiczne odczytywania chorału gregoriańskiego oraz nauczając nowych i zapomnianych śpiewów liturgicznych.